ن والقلم

هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

منتدى ثقافى إسلامى ينافش قضايا الأمة ، وهموم الناس ، وأحوال السياسة ، ومشكلات الشباب بأفكار جادة ورؤى واعية

2 مشترك

قصتي الجديدة : جويرية والنصف الآخر

كلمات من نور
    كلمات من نور
    المدير العام
    المدير العام

قصتي الجديدة : جويرية والنصف الآخر Stars12
    قصتي الجديدة : جويرية والنصف الآخر EgyptC
    المهنة : أم لأربعة من البنين ووالدهم

.قصتي الجديدة : جويرية والنصف الآخر Im_msn
    1- كيف تتلذذ بالصلاة
    2- صرخة أنثى ملتزمة : بكل بساطةأريد زوجاً بكراً

قصتي الجديدة : جويرية والنصف الآخر Pens

قصتي الجديدة : جويرية والنصف الآخر 9710

اهداء قصتي الجديدة : جويرية والنصف الآخر

مُساهمة من طرف ÙƒÙ„مات من نور الجمعة يوليو 09, 2010 3:51 pm

جويرية والنصف الآخر

قصتي الجديدة : جويرية والنصف الآخر 567

جلس الدكتور محمد مع العائلة بعد العشاء يتحدث كعادته يوميا ....وبعد مضي نصف الساعة قامت زوجته أم أحمد بأمر بناته الثلاث الصغار ( زينب وفاطمة وخديجة )بمغادرة الغرفة لانها تريد التحدث هي ووالدهم إلى أختهم الكبرى : جويرية.....اعترضت الفتيات وهن يتغامزن ويتضاحكن على جويرية ولكن الام نظرت إليهن نظرة جعلت الدكتور محمد يبتسم وهو يعلم مدى جدية زوجته وحبيبة عمره رانيا ( أم محمد كما تحب وتصر أن يطلق عليها ) نسبة إلى محمد ابنهم الذي مات وهو صغير ....خرجت الفتيات على مضض فنظرت الأم إلى جويرية وقالت غاضبة : معقول اللي عملتيه النهارده مع العريس و امه داه؟
    جويرية : عملت إيه بس يا ماما أنتي مش شفتيهم عاملين ازاي؟
    الأم : عاملين ازاي يعني إيه؟زمان الأم بتنصح ابنها ينسى موضوعك ولا يفكر فيكي وزمانها بتقوله اجوزك واحده بلسانين؟؟؟؟
    جويرية: احضرنا يا بابا أنا بلسانين؟
    الأب مداعبا : لا بلسان ونص يا حبيبة بابا ...إيه يا رانيا الحكاية البنت رافضه الشاب وهي اللي حتتجوز مش احنا...
    الأم : داه مش أول شاب ترفضه وانت توافقها يا محمد..
    الأب : انا موافقها علشان هي صح العريس اللي فات كان مدخن و أنا ارفض تماما اجوز بناتي لمدخن داه لا شرعا ولا صحيا ينفع في الزمن داه .وبعدين العريس بتاع النهارده لو كان عجبني كنت اقنعت جويرية انما بنتك واعية ومتدينة و بتحكم عقلها قبل قلبها و أنا شخصيا لو كنت شفته هو او اللي قبله يصلحوا لبنتي كان زمان الوضع مختلف...
    الأم : تاني حتقف في صفها و تقول إن حكمي غلط؟
    الأب : حكمك مش غلط يا أم أحمد بس متنسيش انتي قلبك قلب أم نفسها تشوف بنتها عروسة وتشوف أحفادها كمان وبعدين خلينا نسمعها وبعدين نتناقش ..إيه يا جرة العسل احكيلي يا أمي سبب رفضك العريس ..
    جويرية:أولا يا بابا نظراته معجبتنيش مش نظرات إنسان ملتزم يعني الرسول صلى الله عليه وسلم قال انظر إليها مقالش فصصها كده وابتسامة على وشه كلها سخرية مرتحتلهاش والا أمه يا إيه اللي عملته داه؟ كان ناقص تاخدني الاوضة جوه تشد شعري تشوفه عيرة والا حقيقي..

يضحك الأب قائلا: فكرتني بماري منيب الله يرحمها في فيلم من بتوع زمان لما أخدت معاها بندق ولوز وجوز بقشرهم علشان العروسة تكسرهم بأسنانها وشدت شعر العروسة تتأكد منه ..فاكراه يا رانيا؟
    تكتم رانيا ابتسامة وتنظر إلي زوجها وابنتها وتقول: طيب والتحقيق اللي فتحتيه معاهداه ينفع يا بنتي؟ داه حتى مش من الذوق ولا إكرام الضيف؟؟؟
    جويرية : داه زوج المستقبل يا أمي اللي المفروض حاسيب بيتي و أهلي و أقضي معاه بقية عمري و انا لازم أعرف مدى التزامه علشان انا عايزة اللي يدخلني معاه الجنة مش النار..
    الأم : يعني يقولك باصلي جماعة و أحيانا كتير باكون الإمام تسأليه إن كان بيصلي الفجر في المسجد؟
    جويرية : يا ماما اللي بيصلوا الفجر دول المشائين في الظلمات زي نبينا ما قال عليه الصلاة والسلام وبعدين هو حجته إيه؟ما بابا دكتور في الجامعة ومشغول اكتر منه خمسين مرة وبالرغم من داه مشفتهوش فوت صلاة الفجر ولا الجماعة إلا وهو مريض ومش أي مرض ..
    الأم : يا بنتي ما تبصيش لكل عريس وتقارنيه بأبوكي علشان صوابع إيديكي مش زي بعضهم..
    جويرية :ماما يا حبيبة أنا باقارن في التدين مش الصفات ..وبعدين كل ما كان ملتزم وعارف ربنا كلما راعى ربنا فيا ..حضرتك شفتيه لما رد على امه رد عليها ازاي بحدة لما قاطعتنا واحنا بنتكلم؟ داه شكله مدلل وهي بتغفره كتير وداه مينفعنيش.داه يخليني أرفضه تماما يا ماما دي أمه ازاي يعاملها كده في بيت غريب امال حيعمل فيا إيه انا بقى لما يتقفل علينا باب واحد؟؟
    الأب :كفاية نقاش الموضوع اتقفل و أساسا يا ام محمد انتي نفسك حسيتي برفضي بسبب كلامه داه قعد يشكر في نفسه علشان يحسسنا إنه ملتزم وبعدين هو مش من مستوانا الإجتماعي ..أنا باتكلم عن الدين والأخلاق مش باتكلم عن الفلوس وانتي عارفه قصدي كويس..
    جويرية:ماما يا حبيبتي بالله عليكي حضرتك مش شايفه جدتي ازاي جمعتك انتي واولادها في العمارة هنا وازاي بتعاملوها؟كل واحد فيكم يعدي عليها علشان ينول رضاها؟؟هي ربتكم صح دينيا وعرفتوا إن رضا الله من رضاها ...داه حتى بابا اليوم اللي يفوت فيه كوب الشاي باللبن معاها بعد صلاة الفجر بيكون زعلان..
    الأم : خلاص يا بنتي ربي يقدملك اللي فيه الخير قومي علشان ننام و أنا يومي كان طويل النهارده وتعبانه..
    جويرية : حاضر بس عايزة بابا في موضوع يخص الجامعة..
    الأم : طيب بس متأخريش بابا علشان تعرفوا تقوموا تصلوا القيام والفجر.
    جويرية : من عيوني يا أحلى ماما ..تصبحي على خير
    الام: ربي يخليكوا ليا ولا يحرمني منكم أبدا.
    جويرية والأب في صوت واحد : ويخليكي لينا يا رب.

جويرية : بابا حضرتك عارف إن أنا لازم أقدم مشروع التخرج بتاعي الشهر الجاي قبل الإمتحانات و هو عن مكتبة كلية والخدمات اللي بتقدمها للطلبة خاصة طلبة الدراسات العليا..
    الأب : وطبعا علشان المحسوبية حتختاري كلية الصيدلة علشان بابا يساعدك ووووو
    تضحك جويرية قائلة : يا بخت من كان أبوه في كلية الصيدلة ...بس يا بابا متقلقش أنا مش حاقول لحضرتك اعملولي البحث بدلا مني والكلام اللي بيحصل أحيانا ...أنا بس عايزة حضرتك تتكلم عن مشروعي مع معيدة من المعيدات البنات ياريت وتقابلني بيها و اجمع منها البيانات
    الاب: أنا معنديش معيدات بس متقلقيش انتي اكتبيلي اللي عايزاه من بيانات اشوفها مع أمينة المكتبة ومع المعيدين عندي و لما نجهزها تبقي تيجي معايا إن شاء الله
    جويرية: تسلم إيديك يا بابا يا احلى بابا..يلا انا حاقوم اكتب لحضرتك ورقة البيانات المطلوبة و حاديها لحضرتك الصبح قبل ما ننزل الجامعة إن شاء الله...تصبح على خير يا بابايا
    الأب : تصبحي على جمال يا جرة العسل ..
    جويرية : جرة العسل دي بحبها قوي لما حضرتك تدلعني بيها باعرف انك راضي عني ومش زعلان ..حضرتك حتدلعنا ونيجي نتجوز مش حنلاقي اللي يدلعنا ابدا كده..
    الأب : مين قال كده دول حيكونوا ازواج بناتي الحبيبات مش حيقدر واحد فيهم إلا يحبكم ويدلعكم إن شاء الله
    جويرية : دعواتك يا بابا .
    الأب : قومي نامي يا ام لسان ونص علشان أعرف أقوم أصلي بعد كام ساعة ...
    تقبل جويرية رأس أبيها وتذهب إلى غرفتها لتحضير الأوراق.

2

يدخل دكتور محمد إلى غرفته بالكلية ويطلب من الساعي أن يستدعي له دكتور أحمد بعد انتهاؤه من محاضراته ويقرأ الورقة التي اخذها من جويرية والتي كتبتها بخط منمق ومرتب بالعديد من الألوان ويبتسم لطريقة ابنته في الترتيب والتوضيح ..يدخل دكتور أحمد محييا دكتور محمد
    دكتور محمد : وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته أهلا يا دكتور أحمد تعالى عايزك في موضوع.
    أحمد : خيرا يا دكتور ؟
    دكتور محمد: بقى يا سيدي بنتي الكبيرة جويرية في سنة رابعة كلية آداب قسم وثائق ومكتبات وعايزة مننا خدمة من المكتبة هنا في الجامعة.
    أحمد: ما شاء الله تسمحلي يا دكتور أقولك حضرتك تبان أصغر من إن يكون ليك بنت في سنة رابعة في الجامعة..
    محمد: أنا اتجوزت بعد تخرجي مباشرة دي نصيحة والدي نصحني بيها الله يرحمه إن رسولنا قال لنا إن من يستطع الزواج فليتزوج وفعلا كانت نعم النصيحة..المهم يا دكتور دي ورقة طلبات جويرية هي عايزة تعرف بيانات معينة كتبتها ووقت ما تخلصها على مهلك قولي علشان هي تدرسها و تعمل مشروعها وتيجي بنفسها تشوف المكتبة وتقابل الأمناء والمعيدين والمعيدات ..
    يقرا أحمد الورقة ويرد : هي حضرتك كاتبة بأسلوب ما شاء الله ييسر عليا كتير و أنا حاعمله و اشوف برضه الزملاء أسألهم بحيث لما هي تيجي اكون عملتها شبه استفتاء زي ما هي قايله و حاكتبه واطبعه عالكمبيوتر ألا أنا خطي يكسف ومش حتعرف تقرا كلمتين على بعض
    يضحك الأب ويسأل أحمد : إلا يا دكتور حاختبرك اختبار تعرف من هي جويرية؟وإيه معناه؟
    أحمد : داه امتحان تمهيدي ماجستير يا دكتور؟ جويرية هي السيدة جويرية أخر زوجات رسول الله صلى الله عليه وسلم و إسمها الحقيقي كان :برة وغيره الرسول صلى الله عليه و سلم فأسماها جويرية يعني تصغير جارية
    محمد: وليه الرسول صلى الله عليه وسلم غير إسمها؟
    أحمد:لأنها كلمة تحمل تزكية ويكره التسمية بها .
    محمد : ربنا يبارك فيك يا دكتور ويارب تجاوب كده في امتحاناتك الجاية و أنا أضمن لك الإمتياز مع مرتبة الشرف..
    أحمد : الله يبارك فيك وفي عمرك و أولادك يا دكتور .
    محمد: بناتي يا سيدي أنا عندي أربعة من البنات : جويورية وزينب وفاطمة وخديجة..كان عندي ولد بس توفاه الله وهو طفل صغير ..
    أحمد : منتظرك في الجنة يا دكتور بإذن الله تعالى ..ربي يصبرك ويخليلك البنات و يخليك ليهم
    محمد : اللهم آمين ..
    فيما بعد يجلس الأب على مكتبه متفائلا خيرا سائلا الله أن يجمع بين ابنته وأحمد ( ابن الدكتور عبد الجواد رحمه الله - الذي معيدا أثناء سنوات دراسته والذي علمه حب الدراسة والعلم وجعل منه كل هذا دكتورا جامعيا موهوبا-)

لمتابعة القصة يرجى الدخول على مدونتي : قصص من نور على الرابط التالي :

http://qssassy.blogspot.com

شيرين يوسف
    شيرين يوسف
    .
    .

مشرفة قسم الحياة والمجتمع
    قصتي الجديدة : جويرية والنصف الآخر EgyptC
    المهنة : التربية والتعليم

.قصتي الجديدة : جويرية والنصف الآخر Im_msn
    فتا ة تغازل الشيخ محمد العريفى

اللهم اغننا بحلالك عن حرامك وبفضلك عمن سواك